Kan inte bestämma rubrik...

...men följande rubriker skulle varit passande:
1: Mannen som kunde tala med fiskar!
2: Men det var ju billigt iaf
3: Restaurangen där allt gick fel

Det hela börjar med att jag och Elin ska ut på restaurang och käka biff. Elin hade varit ut och utforskat staden medan jag har spelat poker och visste precis vart vi skulle gå! Vi kommer ut från hotellet och Elin tar täten. Elin leder oss en bit från hotellet och upp på första vägen till höger och där kommer vi till en återvändsgränds...? Elin hostar och harklar sej lite och vi trallar tillbaka och tar första bästa restaurang som kommer i vår väg... Det visar sej vara en Kina restaurang. Inte helt fel och vi glider in och blir visade till ett bord av en kinesisk tant som tydligen förstår bara 10 ord engelska. Vi får varsin meny och bläddrar igenom den för att hitta den blodigaste biffen som finns på menyn. Till våran förvåning är allting vädldigt billigt... Dyraste varmrätten jag hittar kostar 5.50e? Dyraste vinet kostar 8e!? Mycket bra, tänker jag, eftersom det är min tur att bjuda :) Vi funderar en liten stund och bestämmer oss för vad vi vill ha och kallar dit kinatanten, som inte inte förstår så mycket, och beställer förrätt, varmrätt och vin. Tydligen måste man beställa ris till sin varmrätt skilt också...? Jag valde "citt ris". Damen ser ut att förstå allt efter lite pekande, skrikande och Elins gester. Det går några minuter, sisådär 10 minuter, innan det glider upp en kypare med en flaska rosevin. För första gången någonsin så skicka vi tillbaka en vinflaska eftersom vi beställde rött vin... Han kommer tillbaka med vinet och häller upp det utan att någon av oss får provsmaka(?) men vinet var helt ok iaf. Vi beställde ju givetvis det dyraste vinet! 8 hela euro per flaska!!! Ett litet tag senare kommer samma kypare + (dum)tanten dit med lite mat. De lägger fram 1 st skål med ris med grönsaker (definitivt inte det vita riset jag beställde och det skulle inte ens mätta ens än afrikaunge), 1 st tallrik med kyckling, 1 st tallrik med friterade räkor. Nu blir jag lätt förvirrad. Jag vet att jag beställde räktoast, minns inte vad Elin beställde, men det som just vart serverat kändes inte som något vi beställt. Det visar sej iaf att Elin beställde samma förrätt som mej, så de friterad räkorna var tydligen våran förrätt (utan toast) som de hade satt på samma tillrik. Riset var det som vi skulle ha till våran varmrätt och kycklingen var Elins varmrätt som serverades tillika som förrätten...? Nåja, vi käkar våran förrätt och dricker lite vin och då glider kyparkillen upp med min grillade anka som jag beställde till varmrätt. Vi fick ju iaf maten och den var inte helt illa. Men när jag skulle äta min anka så började jag fundera hur den var skuren... Mitt i vingen, där det är ett stort ben, så var den avskuren? Jag är helt säker på att dom kört min stackars anka i en bandsåg några gånger medan den var frusen för att sen steka den lite lätt ist för att grilla den... Whatever, den gick att äta, eller iaf hälften av den, för resten var bara senor.......! Vi satt iaf och åt våran mat och myste... eller så inte, i högtalaren spelade dom någon sorts aggresiv kinensiskmusik som gjorde att man ville gå ut och slåss med första bästa snubbe på gatan. Som om inte det var störande nog så glider kyparen fram brevid oss och ställer sej brevid ett stort akvarium och titta några sekunder och börjar sen prata med fiskarna (på kinesiska) högt och tydligt. Först trodde jag han pratade högt för att tanten längre in i restaurangen skulle höra honom, men icke, hon var inte där. Han böjer sej fram och kelar lite med fiskarna och diskuterar vidare. Jag tror han frågare fiskarna om maten var bra. Hörde inget svar från fiskarna... Sen tror jag att han sa att det började bli varmt ute. Fortfarande inget svar från fiskarna... Vi äter iaf klart, så gott det går, alla senor å skit går inte att få i sej... Kyparen hämtar tallrikar osv och Elin ska beställa efterrätt åt oss. Jag vill ha en kaffe och whiskey och Elin ska ha lite firterad banan. För det första så ser jag på menyn att det inte ens finns nåt rosevin som killen försökte serverade oss tidigare. För det andra så säger han att dom har SLUT på whiskey???? Så Elin beställer snabbt en kaffe och Grappa åt mej och friterade bananer åt sej. En liten stund senare får vi vad vi beställt, ungefär... Min kaffekopp är så liten och såååå lite fyld.. Men med det starkaste kaffe jag någonsin dryckit. Min Grappa va ungefär 1 cl (MAX) och vart serverad i en fingerborg. Det smaka fan, så det gjorde ingen skillnad. Elin fick sin friterade banan eller vad det nu var. Den kom inte som en hel banan utan som 4 st friterade klumpar men Elin försäkrade mej om att det nog var banan iaf... Jag är skeptisk! Vi äter efterätten och väntar på notan, men dumtanten och kyparen vägrar visa sej.... Tillslut går Elin dit å kräver notan som är på hela 34.20! Det var för Elins 3 rätter, mina 2 rätter + kaffe & avec. Helt okej pris men jag tror inte vi går dit igen på ett tag....  Efteråt trallar vi tillbaka till hotellet och sover lite...


/Jonas


Kommentarer
Postat av: Jessie

Alltså vad blåst han är min bror!!! hahaha, tror fan jag dör!!!

2008-04-05 @ 23:56:45
Postat av: Elin

Säg inte annat.. Men jag oxå typ. Man skulle kunna tro att det är en kryddad version men så är inte ens fallet lol...

2008-04-06 @ 00:19:08
Postat av: Mita

Ha ha ha haaaaa, vad gick dom riktigt på dom där dårarana???? Vilka puckon!!!!
Rolig morgonnyhet Jonas! =)

2008-04-06 @ 07:48:45
URL: http://mita.webblogg.se
Postat av: Tessa

Garv! Snacka om att "gå lite snett", hahahaha. Längsta inlägget på den här bloggen tror jag =)

2008-04-06 @ 15:16:21
URL: http://bianco.webblogg.se
Postat av: emma

tur att ni fick godare mat i norrtälje då:-)

2008-04-08 @ 20:36:14
Postat av: Mamsen

Inte så konstigt att Elin inte hittade till restaurangen igen, eftersom hon alltid springer in och ut i alla affärer hon ser och även kollar in alla skyltfönster så har hon ingen aning om var hon egentligen är. Man får vara glad att hon oftast hittar tillbaka till hotellet........

2008-04-09 @ 14:14:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0